The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Hoe is het weldoende effect van Yoga te verklaren?
Yoga
doorbreekt stress doordat het van het lichaam een ervaring maakt.
Mensen vereenzelvigen zich met het lichaam. Ze zeggen “ik”
tegen het lichaam. Als men deze vereenzelviging doorbreekt,
ontspannen de spieren. Dit is een groot geheim. Als de spieren
ontspannen, komt de bloedsomloop vanzelf beter op gang.
Yoga maakt ook de wervelkolom lenig. Als de wervelkolom leniger wordt, wordt het ruggenmerg veel beter doorbloed. De ruggenmergszenuwen die er zijn ingeplant worden dan veel beter gevoed aan hun wortels. Dit maakt ze sterk en ontspannen. Ze zullen dan vanzelf veel betere boodschappen sturen aan de hypofyse in de hersenen. De hypofyse is de dirigent van de endocriene klieren. Ze zal op haar beurt betere boodschappen doorsturen aan de andere endocriene klieren. Je hormoonstelsel zal dan ook veel beter gaan functioneren.
Moderne mensen leven onder stress. Wie niet leert deze stress geregeld te doorbreken, krijgt verkrampte spieren. Hierdoor komt de bloedsomloop in het gedrang. De spieren en gewrichten worden onvoldoende doorbloed en er treedt weefselverkalking op. Ook de organen worden onvoldoende doorbloed en gaan geleidelijk aan falen. En dit gebeurt tegenwoordig op steeds jeugdiger leeftijd.
In India beoefenen maar weinig Yogis Hatha Yoga en dus Yogahoudingen, met één uitzondering en dat is de zithouding. De zithouding is de beste van alle Yogahoudingen. Patanjali definieert ze in Boek II van de Yoga Soetra als volgt:
46. Sthira soekham aasanam.
De aasana moet vast en aangenaam zijn.
Hij geeft dan de methode om de aasana te vervolmaken:
47. Prayatna shaitilyaananta samaapattibhyaam.
De aasana wordt vervolmaakt door de natuurlijke neiging te verminderen en door meditatie over het oneindige.
De natuurlijke neiging is de neiging om te bewegen en je met het lichaam te vereenzelvigen.
48. Tato dvandvaanabhighaatah.
Daarna wordt men niet meer gehinderd door de tegenstellingen.
Hij bedoelt dat het lichaam als het ware een niet-lichaam wordt. Denk je terwijl je dit leest aan je maag? Zo neen, dan is ze in goede doen. Heb je daarentegen een opgeblazen gevoel of doet je maag wat pijn, dan is je spijsvertering niet in orde. Een gezonde maag is een maag waarvan je niet weet dat je ze hebt.
In hoofdstuk VI van de Bhagavad Gietaa heeft ook Shrie Krishna het over de zithouding:
11. Shoechau deshe pratishthaapya sthiramaasanamaatmanah,
Naatyoechchhritam naatiniecham chailaajinakoeshottaram.
Op een reine plek, op een eigen vaste zitplaats, hoog noch laag, gemaakt van koeshagras, een antilopenvel en een doek, het ene over het andere,
12. Tatraikaagram manah kritvaa yatachittendriyakriyah,
Oepavishyaasane yoeñjyaadyogamaatmavishoeddhaye.
Daar, de geest geconcentreerd, de actie van de geest en de zintuigen beheerst, gezeten op zijn zitplaats, beoefent hij Yoga voor de zuivering van het zelf.
13. Samam kaayashirogrievam dhaarayannachalam sthirah,
Samprekshya naasikaagram svam dishashchaanavalokayan.
Laat hem de romp, het hoofd en de nek rechtop en onbeweeglijk houden, rustig starend naar de top van de neus (naasikaagra), zonder rond te kijken.
14. Prashaantaatmaa vigatabhier brahmachaarivrate sthitah,
Manah samyamya machchitto yoekta aasieta matparah.
Laat hem, sereen, zonder angst, onwrikbaar in de gelofte van brahmacharya, de geest beheerst, denkend aan Mij en verenigd, zitten met Mij als hoogste doel.
Je moet dit natuurlijk lezen in zijn context. In het oude India zat men om te mediteren op een wat verhoogde zitplaats, niet te laag, zodat men niet werd gehinderd door kruipend gedierte, en niet te hoog, zodat men niet kon vallen. Soms is er tijdens de meditatie een ontlading van energie en dan zou men kunnen vallen en zich bezeren.
Men zit op iets dat isoleert, zodat de energie niet wegvloeit in de grond. Een hertenvel is daar uitstekend geschikt voor. In deze moderne tijd zitten mensen vaak op synthetische stoffen, maar daarop kun je niet lang gemakkelijk zitten. Synthetische stoffen maken immers statische elektriciteit, die de lichaamseigen elektriciteit verstoort. Koeshagras heeft een insecten werende werking. Brahmacharya is de vierde van de yamas (de eerste van de acht treden van Yoga) en betekent kuisheid. Voor monniken betekent het celibaat, voor anderen matiging.